UTDRAG UR EN BOK JAG LÄSER JUST NU: SIDAN.75

Att säga till någon som slagit sig "Äsch, det där gjorde väl inte ont" eller till den som är ledsen "Gråt inte" eller till den upprörde " inte ska du vara så arg" är ett sätt att lägga lock på känslor, ett sätt många av oss använder i vår vardag. Det är mycket mer hälsosamt att ha en sådan kontakt med sitt känsloliv, att man  kan gråta när man är ledsen, gräla när man är arg och få klaga en stund när det gör ont. Att dölja smärta, sin sorg och sin vrede liksom sin besvikelse, sin glädje eller sin kärlek är att göra våld på sin personlighet och kan resultera i olika former av psykosomaniska symtom, huvudvärk, trötthet sömnsvårigheter, magsår, astma hjärtbesvär etc. Rädslan att såra eller skada andra är en av de allra vanligaste ursäkterna för att inte säga vad man egentligen tycker och tänker...

Tycker om när böcker får mig att tänka och fundera på vad som egentligen är rätt och fel. Veckans läxa enligt boken Sam-tal av BRITA SALOMON är att ursätta mig själv för sanningen. För jag tror att det är så lätt att säga "Men jag menade inte så... jag tänkte att jag skulle... borde väl kanske ha.."
Idag och förhoppningsvis alla andra dagar framöver ska jag utsätta mig och min omgivning för sanningen, weeeeiii :)

All kärlek och lycka / Mrl.S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0